050 36 57 89 ombudsdienst@stlucas.be
Route D 073 - Gelijkvloers

Ombudsdienst

De artsen en medewerkers van het AZ Sint-Lucas streven ernaar een zo goed mogelijke opvang, verzorging en begeleiding van jou en je familie te voorzien tijdens je verblijf in het ziekenhuis. Soms kan het gebeuren dat iets niet loopt zoals je het verwacht had en kan er ontevredenheid of zelfs een klacht ontstaan. Je hebt dan het recht om deze klacht te uiten.

Wat te doen bij een klacht?

Bespreek het probleem eerst met de rechtstreeks betrokken personen.  Dat doe je liefst tijdens je verblijf in het ziekenhuis om snel tot een oplossing te komen. Een goed gesprek kan veel opheldering brengen.

Als een gesprek niet tot een bevredigend antwoord leidt of als een gesprek niet mogelijk is, dan kan je of anderen in je naam contact opnemen met de Ombudsdienst.

Met welke klachten kun je bij de Ombudsdienst terecht?

De Ombudsdienst bekleedt een neutrale en onafhankelijke functie binnen het ziekenhuis. Dit betekent dat de Ombudsdienst in het bemiddelen van een klacht geen partij kiest én onafhankelijk optreedt. 

Als patiënt heb je tal van rechten. Als je hierover vragen hebt, of je hebt het gevoel hebt dat je rechten niet gerespecteerd werden, kan je steeds terecht bij de Ombudsdienst.

Je kan een klacht uiten over alle aspecten van de zorg- en dienstverlening in ons ziekenhuis. 

Enkele voorbeelden: 

  • Er is een fout gebeurd waardoor ik schade heb ondervonden. Wat nu? 
  • Tijdens mijn opname voelde ik me aan mijn lot overgelaten. Ik moest lang wachten op hulp en de verpleegkundigen hadden weinig tijd voor me. 
  • Hoe kan ik inzage krijgen in mijn dossier? Kan ik daar een kopie van vragen? 
  • Tijdens mijn onderzoek waren er hulpverleners aanwezig die ik niet ken. Ik voelde mij daar ongemakkelijk bij. Kan dit zomaar? 

Je kan ook terecht bij de Ombudsdienst met een suggestie, idee of tip. Ook als je tevreden bent en graag een compliment met ons deelt, kan dit via deze weg. 

Hoe de Ombudsdienst contacteren?

Je kan op verschillende manieren contact opnemen met Evi Devos van de Ombudsdienst:

  • 050 36 57 89
  • ombudsdienst@stlucas.be
  • Op afspraak
  • Schriftelijk: AZ Sint-Lucas, t.a.v. De Ombudsdienst, Sint-Lucaslaan 29 - 8310 Brugge

Anonieme klachten of meldingen kunnen we niet behandelen.