Patiëntenrechten
Als patiënt beschik je over rechten. Sinds 2022 zijn deze verankerd in de Belgische wetgeving. Op deze pagina lees je welke rechten, maar ook welke plichten je als patiënt hebt, en hoe je deze kan uitoefenen.
Vertrouwenspersoon en vertegenwoordiger
Wat zijn je rechten?
Kwaliteitsvolle dienstverlening |
Je hebt recht op een goede, zorgvuldige en kwaliteitsvolle dienstverlening.
Vrije keuze van zorgverlener |
Je hebt het recht om zelf een zorgverstrekker te kiezen.
Informatie over je gezondheidstoestand |
Je hebt recht op alle informatie die je een beter inzicht geeft in je gezondheidstoestand en de vermoedelijke evolutie ervan.
Geïnformeerde toestemming |
Je hebt het recht om bij iedere tussenkomst van een zorgverlener je toestemming te geven of weigeren. Je hebt bovendien het recht om te vernemen of de
beroepsbeoefenaar verzekerd is en gemachtigd is om zijn beroep uit te oefenen. Lees meer over Informed Consent.
Patiëntendossier |
Je hebt het recht op een zorgvuldig bijgehouden en veilig bewaard patiëntendossier. Je kan dit inzien of een afschrift verkrijgen. Lees meer.
Bescherming van je persoonlijke levenssfeer |
Je hebt het recht op waarborging van je privacy in de zorg. Lees meer.
Pijnbehandeling |
Je hebt er recht op dat een zorgverlener pijn probeert te voorkomen en pijn evalueert, behandelt en probeert te verzachten.
Klachtenbemiddeling |
Je hebt het recht om een klacht neer te leggen bij de Ombudsdienst.
Wat verwachten we van jou?
Als ziekenhuis willen wij de best mogelijke zorg verlenen, maar dat vraagt ook een engagement van de patiënt. Daarom verwachten wij van jou:
Informatie |
Informeer je zorgverlener duidelijk en volledig over je gezondheidstoestand en de medicatie die je neemt. Controleer of je voornaam, familienaam en geboortedatum correct op je identificatiebandje staan.
Medewerking |
Werk zo goed mogelijk mee aan je behandeling. Volg de richtlijnen van de zorgverleners zo goed mogelijk op. Vraag uitleg als iets niet duidelijk is.
Respect |
- Toon respect voor je zorgverleners, medewerkers en medepatiënten.
- Blijf rustig en vertoon geen fysiek noch verbaal agressief gedrag.
- Neem geen selfies en maak geen filmopnames van andere patiënten of medewerkers zonder hun toestemming.
- Vraag je bezoek de bezoekuren te respecteren.
- Rook enkel op de daartoe voorziene plaatsen buiten het ziekenhuis.
- Draag zorg voor het materiaal en de infrastructuur van het ziekenhuis.
Financieel |
Laat tijdig weten als je niet kan aanwezig zijn op een afspraak. Als je dit niet doet, rekenen we een wegblijftarief aan.
Als je gebruik maakt van de diensten van het ziekenhuis, verwachten we dat je deze correct betaalt.
Vertrouwenspersoon - vertegenwoordiger
Om je rechten uit te oefenen, kan je je laten bijstaan door een vertrouwenspersoon en/of vertegenwoordiger.
- Je kan een vertegenwoordiger aanstellen die, als je zelf niet in staat bent om beslissingen te nemen over je gezondheidstoestand of je rechten als patiënt, dit in je plaats doet. Download hier het formulier om een vertegenwoordiger aan te stellen of te herroepen.
- Je kan een vertrouwenspersoon aanstellen die je bijstaat of begeleidt, ook al ben je zelf in staat beslissingen te nemen. Download hier het formulier om een vertrouwenspersoon aan te stellen.
Minderjarigen worden vertegenwoordigd door hun ouders of voogd.
Aansprakelijkheid
In principe is het ziekenhuis aansprakelijk voor alle beroepsbeoefenaars die in loondienst van het ziekenhuis werken. We noemen dit centrale aansprakelijkheid.
Het ziekenhuis is niet centraal aansprakelijk voor de zelfstandige beroepsbeoefenaars of beoefenaars die door derden werden tewerkgesteld. Zij zijn zelf aansprakelijk en hebben hiervoor een eigen verzekering afgesloten die hun beroepsaansprakelijkheid dekt.
Als patiënt heb je het recht om te weten wat de rechtsverhouding is tussen het ziekenhuis en de beroepsbeoefenaars die er werken. In onderstaande tabel vind je de categorieën van beroepsbeoefenaars die werkzaam zijn in AZ Sint-Lucas met hun statuut en de vermelding of deze al dan niet vallen onder de centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis.
Categorie | Rechtsverhouding met het ziekenhuis | Vallen onder de aansprakelijkheid van het ziekenhuis |
---|---|---|
Artsen | Zelfstandigen | Nee |
Artsen in opleiding | Specifiek contract | Ja, hetzij neen |
Toegelaten artsen | Zelfstandigen | Nee |
Spoedartsen | Zelfstandigen | Nee |
Vroedkundigen | Werknemers | Ja |
Zorgkundigen | Werknemers | Ja |
Verpleegkundigen | Werknemers | Ja |
Stagiairs | Contract met opleidingsinstelling | Nee |
Apothekers | Werknemers | Ja |
Kinesitherapeuten | Werknemers | Ja |
Psychologen | Zelfstandigen / werknemers | Nee/ ja |
Podologen | Zelfstandigen | Nee |
Seksuologen | Zelfstandigen | Nee |
Overigen (wet uitoefening gezondheidszorg-beroepen) | Zelfstandigen / werknemers | Nee / ja |
Externen | Zelfstandigen / werknemers van derden | Nee |
Wil je van een individuele beroepsbeoefenaar weten of deze al dan niet valt onder de centrale aansprakelijkheid? Je kan hiervoor mailen naar directiesecretariaat@stlucas.be. Gelieve de naam van de beroepsbeoefenaar duidelijk te vermelden.
Meer informatie
- Met vragen over patiëntenrechten en -plichten kan je steeds terecht bij de Ombudsdienst.
- Surf naar patientrights.be of vlaamspatientenplatform.be.