Bedankt om een mondmasker te dragen
Omdat er erg veel luchtweginfecties circuleren, is het dragen van een mondmasker verplicht in alle verpleegeenheden. Op overige plaatsen wordt een mondmasker sterk aanbevolen.

calendar selected 27 januari 2025

AZ Sint-Lucas neemt nieuwe hoofdingang in gebruik

Na meer dan drie jaar van intensieve bouwwerkzaamheden neemt AZ Sint-Lucas Brugge op 27 januari het gloednieuwe KOALA-gebouw in gebruik. KOALA staat voor ‘Keuken, Onthaal, Apotheek, Logistiek magazijn en Aankoop’. Een nieuwe inkom en cafetaria voor patiënten en bezoekers, maar ook een magazijn, keuken en state-of-the-art ziekenhuisapotheek kregen hier een plaats.

Het nieuwe gebouw, dat op de locatie van de vroegere bezoekersparking staat, is een efficiënte oplossing voor de logistieke en operationele noden en vormt een nieuwe, uitnodigende ingang voor patiënten en bezoekers. “Een noodzakelijke investering,” licht algemeen directeur Niko Dierickx toe, “want ons ziekenhuis, dat dit jaar trouwens zijn 60ste verjaardag viert, is in volle expansie en kampt al jaren met tekort aan ruimte. Vooral de ziekenhuisapotheek en het magazijn werden geconfronteerd met een nijpend plaatsgebrek. Bovendien waren de keuken en de cafetaria toe aan een grondige renovatie”.

Een nieuwe inkomhal

Tijdens de bouwwerken deed de vroegere personeelsingang tijdelijk dienst als hoofdingang. Vanaf vandaag wordt de nieuwe hoofdingang in gebruik genomen. Via de trap, de lift of rechtstreeks via de ondergrondse parking bereik je de lichte, ruime inkomhal. “Elke patiënt die in het ziekenhuis aankomt, meldt zich in de inkomhal eerst aan via één van de kiosken” legt Sien Huyghe, diensthoofd Onthaal en Opname uit. “Afhankelijk van de situatie passeren ze nog via de inschrijvingsbalie of krijgen ze meteen een patiëntensticker waarmee ze zich naar hun afspraak kunnen begeven. Via een doorgang naar het bestaande gebouw kom je in de centrale hal, waar zich de opnamebalies en de liften bevinden.”

Ook de apotheek LucasFarma kreeg een plekje in de nieuwe inkomhal. In LucasFarma kun je terecht voor medicatie, verzorgingsproducten, medische hulpmiddelen en vrijblijvend advies. Handig voor patiënten die hier na de consultatie meteen hun medicatie kunnen halen, maar ook bezoekers, buurtbewoners en personeelsleden zijn er welkom.

Tot slot vind je in de inkomhal de nieuwe cafetaria, die ook een nieuwe naam kreeg: Bistro Lucas. “Het interieur is ruim en licht en biedt plaats aan 250 mensen. Patiënten, bezoekers en medewerkers kunnen zich bedienen van het smakelijke assortiment in het moderne selfservicebuffet, waar je onze koks in de open keuken à la minute steaks ziet bereiden” vertelt Ursula Stalpaert, diensthoofd Hoteldiensten.

Extra parkeercapaciteit

Ondergronds hebben we twee extra parkeerverdiepingen voorzien waar patiënten en bezoekers vlot en beschermd tegen weer en wind kunnen parkeren. De ondergrondse parking biedt plaats voor 270 wagens, waaronder 26 plaatsen voor personen met een beperking. Er is ook een Kiss & Ride-zone waar je even kunt parkeren om iemand af te zetten of op te halen. Ook de parkeertoren blijft toegankelijk voor patiënten en bezoekers.

Efficiënte logistiek

Het KOALA-gebouw centraliseert enkele belangrijke logistieke functies, zoals de keuken, het magazijn en de ziekenhuisapotheek.

De maaltijden voor zowel de patiënten als de bistro worden in de nieuwe productiekeuken op niveau -1 bereid. Deze hypermoderne keuken is uitgerust met de modernste kooktoestellen en ontworpen met veel aandacht voor voedselveiligheid, een efficiënte indeling en ergonomie voor de medewerkers. “We hebben ook geïnvesteerd in speciale, semi-industriële koelapparatuur om de smaken en kleuren optimaal te behouden tijdens het bewaarproces” licht Ronny Lyna, diensthoofd Voeding toe. “De bewaring gebeurt op natuurlijke wijze, zonder toevoeging van extra smaakstoffen, additieven en zuren. Zo kunnen we de voeding voor een langere periode veilig bewaren en beperken we het voedselverlies tot een minimum.”

Leveranciers kunnen vanaf januari goederen leveren via de nieuwe laad- en loszone, die beschikt over twee laadkades met docklevellers en een poort voor bestelwagens. Het magazijn zelf heeft plaats voor 300 paletten en is uitgerust met een zes meter hoge plateaulift, die toelaat om op een zeer kleine oppervlakte heel wat goederen in de hoogte te stockeren.

“Het nieuwe magazijn introduceert ook enkele innovaties die zorgen voor een efficiëntere en geautomatiseerde werkwijze” vertelt Petro De Graeve, diensthoofd Distributie & Magazijn. “Zo zal geavanceerde software voortaan onze medewerkers begeleiden om de opslagruimte optimaal te benutten en elk product gemakkelijk terug te vinden in het magazijn. Ook de inventaris en de controle van de vervaldatums zal voortaan (semi)automatisch gebeuren. Met het nieuwe magazijn zetten we mooie stappen vooruit op het vlak van plaatsbesparing, traceerbaarheid en efficiënt voorraadbeheer.”

Tot slot verhuizen ook de kantoren van de Centrale aankoopdienst naar het KOALA-gebouw, wat hun samenwerking met andere logistieke diensten verder optimaliseert.

State-of-the-art ziekenhuisapotheek

De ziekenhuisapotheek staat in voor de bereiding en aflevering van geneesmiddelen voor patiënten die behandeld worden in het ziekenhuis. De verhuis naar een nieuwe ruimte brengt niet alleen de broodnodige extra ruimte, maar ook een nieuwe manier van werken die nodig is om aan te sluiten bij de wettelijke vereisten en bij onze ambitie om de hoogste kwaliteitsnormen te behalen.

De nieuwe ziekenhuisapotheek is uitgerust met een cleanroom waar de steriele bereidingen volgens de PICS-normering zullen gemaakt worden. De cleanroom bestaat uit gecontroleerde ruimtes waarin zeer strikte hygiëne- en veiligheidsvoorwaarden gelden, om contaminatie door stofdeeltjes, micro-organismen en andere verontreinigingen te vermijden.

Daarnaast wordt de apotheek uitgerust met verschillende robots voor de aflevering van geneesmiddelen. “Waar de medicatie vroeger voor meerdere dagen semi-automatisch afgeleverd werd door de doosjesrobot, zal de automatisatie nu via verschillende stappen leiden tot een 24-uurs geneesmiddelendistributie” legt Sofie Monbaliu, diensthoofd Apotheek uit. “De bestaande doosjesrobot, die deze zomer verhuist naar de nieuwe apotheek, blijft instaan voor de opslag van geneesmiddelen. Andere robots zullen gebruikt worden voor de productie van traceerbare unit-dosissen waarbij er telkens één pilletje herverpakt wordt in een medicatiezakje met een barcode. Vervolgens wordt per patiënt een medicatiering voor 24 uur gemaakt, waarbij de medicatiezakjes worden gerangschikt per toedieningstijdstip. Deze automatisering maakt de werking correcter, traceerbaar en efficiënter.”

Oog voor duurzaamheid

Bij de ontwikkeling van het nieuwe KOALA-gebouw was ook duurzaamheid één van de kernwaarden. “We kozen voor duurzame technieken zoals een krachtige warmtepomp en een CO₂-koelcentrale. De koelcentrale gebruikt een milieuvriendelijke koelvloeistof die de ozonlaag niet aantast. De restwarmte wordt bovendien hergebruikt om warm water te produceren, wat het energieverbruik aanzienlijk verlaagt” vertelt Alex Masquelier, directeur Infrastructuur en Facilitaire diensten.

Vanuit de cafetaria kijk je uit op het groendak. Deze daktuinen bieden het gebouw een mooi uitzicht en bieden tal van voordelen op het vlak van biodiversiteit, luchtzuivering, waterbeheer en isolatie.