Ziekenvervoer aanvragen

Ben jij niet in staat om zelf naar het ziekenhuis te komen en vind je geen oplossing bij familie of vrienden? Dan kan je niet-dringend ziekenvervoer aanvragen.

Er zijn drie types niet-dringend ziekenvervoer:

  • Liggend, met de ziekenwagen

  • Zittend, in een busje of taxi

  • Met een rolstoel in aangepast vervoer

Neem hiervoor contact op met je ziekenfonds. Ze kunnen je helpen om het juiste soort vervoer te kiezen. Ze maken afspraken met ziekenvervoerders en informeren je over de eventuele terugbetaling van de kosten.

Enkele tips bij het aanvragen

  1. Contacteer je ziekenfonds tijdig, best enkele dagen vooraf.
  2. Geef belangrijke info door.
    • Laat weten welk type vervoer je nodig hebt: liggend, zittend, in een rolstoel. Heb je medische begeleiding of andere zaken (bv. zuurstof) nodig? Van waar naar waar gaat de rit? Heb je ook een terugrit nodig of wil je meteen een reeks ritten vastleggen? Moet er een naaste, mantelzorger of begeleider mee? Wil je alleen vervoerd worden of mag het met meerdere mensen tegelijk?

    • Voor sommige behandelingen wordt het ziekenvervoer terugbetaald. Vermeld dus zeker voor welke soort behandeling of consultatie je vervoer nodig hebt.

    • Heb je al eerder goede of slechte ervaringen met ziekenvervoer gehad, laat dat dan weten aan je ziekenfonds (en aan de vervoersdienst). Het is nuttige informatie om de kwaliteit van hun dienstverlening te verbeteren.

  3. Stel vragen.

    • Welk vervoer is het best geschikt voor jou, medisch gezien maar ook vanuit financieel standpunt? Werken ze samen met bepaalde vervoersdiensten? Zijn er alternatieven met vrijwilligers? Zijn die in jouw geval beter en goedkoper?

    • Hoeveel gaat de rit jou kosten?

    • Betaalt de ziekteverzekering of je ziekenfonds een deel van de kosten terug? Onder welke voorwaarden? Heb je daar een attest voor nodig en hoe geraak je aan dat attest?

    • Welke dienst gaat jou vervoeren? Hoe lang gaat de rit duren? Word je verwittigd?

Dringend ziekenvervoer

Dringend ziekenvervoer betekent dat je via de dienst 112 met een ambulance werd vervoerd. Meer informatie over de kosten die hieraan verbonden zijn, lees je hier.